Teljesen automatizált, robotok által üzemeltetett, európai logisztikai központ építésébe kezd a kínai e-kereskedelmi óriás, a JD.com Hollandiában. A Kínában csak Jingdongként ismert Alibaba konkurens nemcsak az e-kereskedelemben, de a mesterséges intelligencia és automatizáció területén is komoly szereplő hazájában.
A JD.com a globális piacon inkább már szolgáltató és logisztikai cégként, mintsem kereskedőként próbál meg ringbe szállni az Alibabával és magával az Amazonnal is. Ennek a stratégiának a részeként, a világ legnagyobb drón kiszállítási kapacitásával rendelkező cég, áprilisban mintegy 18000 négyzetméteres logisztikai központ építését jelentette be a Hollandia déli részén található Venray városában.
A DHG ingatlanfejlesztővel közösen tervezett beruházás szinte teljesen automatizált logisztikai megoldásokkal szolgálja majd ki az európai vevőket. A 18 000 négyzetméter mintegy kétharmada raktárként funkcionál majd, és a fennmaradó magasföldszinti részeken tárolják az ezeket üzemeltető, teljesen önműködő járműveket és robotokat. A teljes alapterületből mindössze 350 négyzetmétert tesznek csak ki az irodák.
Az épülő logisztikai központ Venrayben – (Forrás: GVH.com)
A holland elosztóközpont messze nem az első lépés az európai piac meghódítása felé, hiszen a JD.com már évek óta jelen van az öreg kontinensen. Az orosz piacon lassan egy évtizede komoly részesedést szerző kínai cég három évvel ezelőtt nyitotta meg első helyi irodáit Nyugat-Európában. Stratégiai célként már akkor is a logisztikai beruházásokat tűzték ki maguk elé, és hangsúlyozták, hogy elsősorban nem kínai áruk importjával akarnak foglalkozni, hanem helyi termékek forgalmazásában és európai gyártók logisztikai kiszolgálásában is aktívan részt szeretnének venni.
A három évvel ezelőtti európai terjeszkedést az ügyvezető és tulajdonos Richard Liu ellen Amerikában indított szexuális zaklatási ügy akasztotta meg, amelynek hatására negyven százalékkal esett a cég részvényeinek árfolyama, és amelynek következtében globális szinten kellett újraszervezni a cég működését. Ennek fókuszában egyre inkább az automatizáció és robotika került.
A JD.com elosztó központjáért két helyszín versengett: a holland Venray mellett a franciaországi Zeebruge kikötőjében található ipari park volt a másik potenciális jelölt, de a kínai cég végül a Németalföld mellett döntött, leginkább a partnercég automatizált logisztikai központok építése terén szerzett tapasztalatainak köszönhetően.
Ez a mostani lépés is része ennek a globális stratégiának, és illeszkedik a JD.com és általában a kínai e-kereskedelmi szektor egyre meghatározóbb új irányvonalába, melynek részeként egyre inkább szolgáltatásokat és technológiát importálnak a nyugati piacokra. A Bytedance sikere a Tiktokkal bizonyíték arra, hogy ezek a cégek mára jóval többre képesek annál, mint olcsó kínai dömpingárukkal elárasztani a fogyasztókat.
A JD.com kiszállító drónja a vidéki Kínában (forrás: JD.com)
A JD.com az Amazonhoz hasonlóan komoly kutatás-fejlesztésbe kezdett a robotika területén, és a már említett drónos kiszállítási megoldások mellett számos olyan területen készül áttörésre, mint az önvezető járművek által végzett házhozszállítás, vagy a teljesen automatizált logisztikai megoldások.
Kínában ők üzemeltetik a 7Fresh supermarket hálózatot, amelyben algoritmusok és önvezető bevásárlókocsik segítik a bevásárlást, és három kilométeres sugarú körben ingyenesen házhoz is szállítják a megrendelt termékeket.
The post Drónokkal és robotizált raktárakkal folytatja az európai terjeszkedését a JD.com appeared first on Kosárérték.hu.