A hirdetők hamarosan közvetlenül is hozzáférhetnek majd Apple SKAdNetwork adataihoz – a vállalat így próbálja némileg kompenzálni a reklámozókat.

Bár az iOS 14.5-ös verziójához hasonlóan az operációs rendszer 15-ös verziója is tovább nehezíti a hirdetők dolgát, a SKAdNetwork működésének megváltoztatása némi könnyebbséget jelenthet számukra.

Az Apple Fejlesztői Konferenciáján elhangzottak alapján biztosra vehetjük, hogy az iOS szeptemberben piacra kerülő, jelenleg béta-tesztfázisban lévő 15-ös verziója komoly kihívások elé állítja majd a hirdetési szakembereket: a nyomkövető pixeleket blokkoló Mail Adatvédelem funkció lehetetlenné teszi az e-mailek megnyitásának nyomon követését, az Apple által véletlenszerűen generált, „eldobható” e-mail címek pedig nagymértékben megnehezítik a marketingcélú e-mailek kézbesítését. (Ezekről az adatvédelmi fejlesztésekről bővebben is írtunk már egy korábbi cikkünkben.)

A más alkalmazásokon és weboldalakon keresztül történő nyomkövetést a felhasználók explicit engedélyéhez kötő iOS 14.5-höz hasonlóan az operációs rendszer soron következő frissítése szintén a felhasználók adatainak védelmét szolgálja. Ám a marketingszakemberek joggal aggódnak amiatt, hogy újabb lehetőségektől esnek el, mert nem lehet olyan pontossággal személyre szabni az ajánlatokat, mint ezelőtt. Ezt igyekszik valamelyest kompenzálni az Apple a SKAdNetwork működésében eszközölt változtatásokkal.

Mi is az a SKadNetwork?

A SKAdNetwork az Apple keretrendszere, amelynek segítségével a hirdetők ellenőrizhetik, hányan telepítettek az okostelefonjaikra egy adott alkalmazást. Most ez az egyetlen eszköz, ami bármilyen adatot közöl a hirdetőkkel azon felhasználók esetében, akik úgy döntöttek, hogy nem engedélyezik a hirdetési azonosítójuk (IDFA) láthatóvá tételét.

A SKAdNetwork hirdetési kampányokhoz köti ugyan az egyes alkalmazások letöltésével kapcsolatos adatokat, de a hirdetési azonosítóval ellentétben semmilyen adatot nem közöl a felhasználókról, illetve az eszközökről, amelyekre letöltötték az adott alkalmazásokat. A jelenleg érvényes szabályozás alapján azonban a nyers postback-adatokat csupán a regisztrált hirdetési hálózatokkal közli a rendszer, azaz a kisebb piaci szereplők nem kapnak közvetlen visszajelzést az alkalmazásaik telepítéséről. Az iparági szakértők emiatt számos kritikát megfogalmaztak a SKAdNetwork működésével kapcsolatban, mivel a Facebookhoz vagy a Google-hoz hasonló regisztrált hálózatok a nyers postback-ek helyett csupán az analízis utáni eredményeket osztják meg a hirdetőkkel, akiknek nincs más választásuk, mint hogy megbízzanak az általuk szolgáltatott információkban.

Jó hír a hirdetőknek

Az iparági szakértők véleménye szerint a jelenlegi SKAdNetwork egyik legnagyobb hátrányát az jelenti, hogy számos komplex technológiai megoldásra van szükség ahhoz, hogy mindenki ugyanazokkal az adatokkal dolgozhasson. Az Apple éppen ezért úgy határozott, hogy változtat a helyzeten, és az iOS 15-ös verziójának piacra kerülésétől, tehát 2021 szeptemberétől valamennyi résztvevő számára hozzáférhetővé teszi a SKAdNetwork által biztosított nyers postback-adatokat. Ez azt jelenti, hogy a hirdetők így már közvetlen értesítést kaphatnak arról, ha a hirdetéseik egy-egy alkalmazás letöltésére vezettek vagy sikeres konverziót eredményeztek.

Jóllehet, ez kedvezőtlenül érintheti a Facebookhoz vagy a Google-hoz hasonló regisztrált hirdetési hálózatokat (jól illeszkedve az Apple azon fejlesztéseinek sorába, amelyek az óriáscégek érdekeivel szemben az adatvédelmi szempontokat helyezik előtérbe), a hirdetési piac kisebb szereplői örömmel fogadták a bejelentést. És ez nem is csoda: igaz ugyan, hogy a változtatás nem állítja vissza az App Tracking Transparency (ATT) keretrendszer bevezetése előtti állapotot, a fejlesztésnek köszönhetően így is sokkal pontosabban láthatják majd, mennyire bizonyultak hatékonynak a hirdetési kampányaik.

The post Komoly fejtörést okoz a reklámpiacon az iOS 15 appeared first on Kosárérték.hu.