Az elmúlt két év ugrásszerű változást hozott az internetes kereskedelem világában, körülbelül 3 évet ugrottunk előre az időben a webáruházak számát és népszerűségét tekintve. A bővülő kínálat azonban bővülő keresletet is hozott magával, ez pedig azt is előre vetítette, hogy nem minden leendő vásárlónk lesz ugyanazon a felhasználói szinten; lesznek feketeöves online vásárlók, és olyanok is, akik még tapasztalatlanok ezen a téren.

A webshopunk kialakításánál tehát mindenképp figyelnünk kell arra, hogy a felépítése egyszerű és következetes legyen, egy felhasználót se tántorítson el a vásárlástól az, hogy valamit nem talál meg.

De honnan tudhatom azt, hogy a webshopom felépítése felhasználóbarát, kialakítása kellőképpen ergonomikus?

Egy weboldal ergonomikus kialakításához többféle szempontot is figyelembe kell vennünk, sok olyan kis apró, összefüggő részletre kell odafigyelnünk, amire eredendően nem is biztos, hogy gondolnánk. A webshopergonómiának számos összetevője van, összeszedtük a legfontosabb pontokat mire érdemes kiemelt hangsúlyt fektetned. Nézd meg velünk együtt!

Megjelenés

Az oldalunkra érkező látogatónk első benyomását a webshopunk design-ja adja, így ennek kialakítása igen fontos. Törekedjünk arra, hogy a megjelenés könnyen átlátható, letisztult legyen, ne zsúfoljuk túl, véleményünk szerint ha túl sok tartalmat jelenítünk meg, a látogatónk könnyedén szem elől veszti a lényeget, eredeti célját, a vásárlást. Igyekezzünk egy dinamikus, letisztult felépítést követni, a design kialakítása tükrözze az oldal célját, kerüljük a felesleges és megtévesztő elemeket. Figyeljünk a színek harmóniájára és a betűtípusokra, ne használjunk 2-3 betűtípussal többet, és figyeljünk az összhatásra is.

Felépítés

Az internetes vásárlók alapvetően két csoportba sorolhatók. Vannak, akik egy oldalon a kereső segítségével próbálják felkutatni a kívánt terméket, mások pedig a főoldalon, kategóriaoldalon és az aloldalakon böngészve teszik ugyanezt. Egy webshop kialakításánál mindkét csoportot ki kell szolgálnunk, fontos, hogy a keresőfelület szembetűnő legyen, és megfelelően működjön. A főoldalról elérhetőek legyenek a fő kategóriáink, legfőbb termékköreink. Alakítsunk ki egy olyan kategóriafát, amely nem túl széles, logikusan felépített és mindenki számára követhető.

Lehetővé kell tennünk azt is, hogy a látogatónk bármelyik aloldalról vissza tudjon jutni a főoldalra, illetve hogy visszakövethető legyen, hogy melyik kategóriából, alkategóriából jutott az adott termékoldalra.

Lássuk el mindegyik oldalunkat olyan releváns szöveggel, amely segíti a tájékozódást, vagy akár magát a vásárlási folyamatot is. Törekedjünk a rövid, informatív szövegekre, illetve a különféle információk szeparációjára. Ezenkívül ne feledkezzünk el a SEO-barát felépítésről, a belső linkek elhelyezéséről sem.

Használjuk ki a technikai lehetőségeket

Sokszor nem is gondolnánk, hogy mennyi minden befolyásolhatja a vásárlási élményt. Gondoljunk csak bele, hogy mennyire bosszantó, amikor a kedvenc webshopunkban böngészve szinte ezer évet kell várnunk, hogy eljussunk egyik terméktől a másikig… Na ugye, hogy egy bizonyos idő – mondjuk 3 másodperc – elteltével már nézelődni sincs kedvünk, nemhogy vásárolni. Ezt tehát mindenképp ellenőriznünk kell, és nemcsak számítógépen, de mobiltelefonon is. A betöltési sebességet növelhetjük a képméretek optimalizálásával, illetve ez egyedi elemek limitálásával is.

A másik fontos tényező a webshopunk reszponzívvá tétele, azaz, hogy a webshopunk képes legyen alkalmazkodni minden képernyőhöz, a mobiltelefontól a televízióig. Nem elhanyagolható tény az sem, hogy a Google is figyelembe veszi ezt a szempontot.

Végül de nem utolsó sorban figyeljünk oda a domain név ergonomikusságára. Ez nem csak a felhasználó, de a Google szempontjából is jelentős. Domain nevünk ideális esetben ne legyen túl hosszú, hiszen így kevésbé lesz megjegyezhető. Lehetőleg utaljon a tevékenységi körünkre, tartalmazza a legfontosabb kulcsszavainkat, de nyugodtan használhatunk egy hangzatos márkanevet, vagy mozaikszót is, hiszen ez megkülönböztet minket versenytársainktól. Egy webáruházhoz természetesen több domain is csatolható, így a brandünk mellé érdemes felvenni azokat a domain neveket is, melyek a releváns kulcsszavainkat tartalmazzák.

És ha egy szakértői csapat segítségére van szükséged, az alábbi e-mailcímen keresd őket: info@shopmentor.hu

by Siteri Emese Csilla, Shopmentor