A közelmúltban több olyan EU irányelv került be a magyar szabályozásba, amely az e-kereskedőket érinti. Cikkünkben áttekintjük, mik ezek pontosan.
Korábban beszámoltunk arról, hogy a GVH részt vett egy átfogó uniós vizsgálatban, amelyben a webshopok kereskedelmi gyakorlatát vizsgálták, különös tekintettel a termékértékelésekkel kapcsolatos, a vásárlók megtévesztésére alkalmas praktikákra. A hivatal azóta részletes ajánlásokat fogalmazott meg, és a jogszabály-módosításokat is közzétették.
Ezek közül számos változás vonatkozik az e-kereskedelem szereplőire, és az értékelésekre vonatkozó szigorításnál sokkal több területet érintenek, amelynek következtében például a webshopok ÁSZF dokumentumait is ajánlatos frissíteni.
Ezenfelül jogszabályi szinten is bevezetnek és részletesen meghatároznak olyan fogalmakat, mint az áru, a digitális szolgáltatás és az online piac.
A legfontosabb tudnivalókat és az ezekkel kapcsolatos teendőket pontról pontra soroljuk fel.
1. Fogyasztói értékelések
Tisztességtelen gyakorlatnak minősül a fiktív vásárlói értékelések feltűntetése, vagyis ha azt állítjuk, hogy a termékértékelést olyan fogyasztók nyújtották be, akik ténylegesen használták vagy megvásárolták az árut, de ezt nem ellenőriztük megfelelően.
Tilos a valótlan fogyasztói értékelések vagy ajánlások benyújtása, illetve ezek “megvásárlása”, és a fogyasztói értékelések vagy közösségi médiában történő ajánlások nem pontos megjelenítése.
2. Árcsökkentések, akciós árak
Fel kell tüntetni, hogy mi volt a termék/szolgáltatás eredeti ára. Ez az akciót megelőző legalacsonyabb árat jelenti, ami az árcsökkentést megelőző 30 napos időszakban érvényben volt.
Ha a webshop még nem forgalmazza az akciós terméket 30 napja, akkor ez az időszak minimum 15 nap.
Ha az akció mértéke folyamatosan növekszik, akkor is az árleszállítást megelőző, árcsökkentés nélküli árat kell feltüntetni.
A romlandó élelmiszerekre vagy a minőségüket csak kis ideig megőrző termékekre ez nem vonatkozik.
3. Tájékoztatási kötelezettségek
Minden webshopban kötelezően fel kell tüntetni telefonos elérhetőséget.
A digitális termékek esetén is biztosítani kell a 14 napos elállási jogot, és ennek érvényesítéséről megfelelően tájékoztatni kell az ügyfelet. Ez akkor is igaz, ha a fogyasztó ingyenes terméket tölt le (= az adataival fizet érte)
Online piactereken meg kell jelölni, hogy cég vagy magánszemély az eladó fél, mert utóbbi esetben nem illetik meg a vásárlót a fogyasztói jogok.
4. Sötét minták és rangsorolás
Tiltott az ún. sötét minták, vagyis az olyan eszközök alkalmazása, amik rejtett módon sarkallják a vevőket arra, hogy vásároljanak (pl. visszaszámláló, “már csak pár darab elérhető” típusú FOMO üzenetek, előre bejelölt négyzet a kapcsolódó termékhez, stb.)
A online keresésénél vagy listázásnál világosan fel kell tüntetni, hogy a rangsort fizetett hirdetés módosította-e, és hogy az adott termék azért került magasabb vagy kiemelt pozícióba.
5. Koncertjegy-értékesítés
Automatizált eszközökkel tilos lesz koncertjegyet vásárolni, és az így vásárolt jegyeket viszonteladóként továbbértékesíteni.
Könnyen rákerülhetünk a feketelistára
Az online vállalkozások kiemelt “figyelmet” kapnak a GVH és a NAV részéről is ebben az évben, és a fentiek megsértése hamar szankciókat vonhat maga után. A fenti felsorolás csak a leglényegesebb területeket érinti, vagyis ajánlott a webshop teljes értékesítési, rangsorolási, termékértékelési és árképzési gyakorlatát átgondolni, a megfelelő tájékoztatáshoz és a dokumentumok, szerződések aktualizálásához pedig szakember segítségét igénybe venni. Az olyan megoldások esetén, mint a VirtualJog automatikusan frissülő ÁSZF megoldása, a szerződések naprakészségével nem kell foglalkoznunk, mert azok folyamatosan frissülve követik a jogszabályi változásokat.
(Támogatott tartalom)
The post Szigorítások és új követelmények 2022 május 28-tól appeared first on Kosárérték.hu.
A közelmúltban több olyan EU irányelv került be a magyar szabályozásba, amely az e-kereskedőket érinti. Cikkünkben áttekintjük, mik ezek pontosan.
The post Szigorítások és új követelmények 2022 május 28-tól appeared first on Kosárérték.hu.