Rendhagyó kutatássorozatba kezdett a Kürt Akadémia 2022 áprilisában. A Trendspotting fantázianévre keresztelt kutatás a hazai e-kereskedelmi szakértők véleményét kívánja összegezni a legfontosabb aktuális hazai és nemzetközi trendekről, illetve az adott évi forgalmi várakozásokról. Várhatóan minden év januárjában és szeptemberében megismétlik majd a felmérést, az eredmények pedig szabadon hozzáférhetőek lesznek minden érdeklődő számára.

2021 őszén indult el a Kürt Akadémia e-kereskedelmi képzése, amely elsősorban azon cégek döntéshozóit célozza, amelyek egymilliárd forintnál nagyobb árbevételt terveznek online kereskedelmi tevékenységből elérni. A képzés vezetője jómagam, Pintér Róbert vagyok. Mivel 2013-tól az eNET-ben, majd 2019-től 2021-ig a Reacty Digital kutatócégnél e-kereskedelmi kutatásokkal is foglalkoztam, kézenfekvő volt, hogy a Kürt Akadémia a képzésen létrejövő tudásból is valamilyen kutatás formájában adjon vissza információkat a szakmának. A Trendspotting egy quick and dirty mikrokérdőíves szakértői kutatás, vagyis viszonylag gyorsan és kis erőforrás-befektetéssel előállnak az eredményei.

A mindössze 6 kérdésből álló felmérést első körben a képzés oktatói tölthették ki, de az őszi kutatási hullámra már várható a szakértői kör további bővítése. A kutatás fő célja, hogy a kereskedőkön túl a számos alterületen – például üzleti tanácsadás, webshop fejlesztés, marketing, ügyfélélmény, fizetés és logisztika – jártas szakemberek segítsenek azonosítani milyen trendekre érdemes odafigyelni az előttünk álló időszakban, mik a meghatározó hazai és azok a nemzetközi trendek, amik még nincsenek benne a szakmai köztudatban, de idővel éreztetni fogják a hatásukat.

A kutatás másik célja, hogy a forgalmi adatok kapcsán ne csak „hátrafelé” lássunk. Az e-kereskedelem a koronavírus-járvány hatására 2020-ban átlépte a bűvös ezer milliárd forintos forgalmi határt és 2021-ben is jelentősen bővülni tudott. A Reacty Digital számai alapján az előző évhez képest 2020-ban 34%-kal, 2021-ben pedig 22%-kal tudott nőni az e-kiskereskedelem forgalma, így tavaly az üzemanyag nélküli teljes hazai kiskereskedelem 11%-át tette ki. Viszont az éves mérlegek leadása miatt rendre csak az Ecommerce Hungary májusi konferenciáján látnak napvilágot az előző évre vonatkozó számok.

Pedig jó volna már menet közben is látni, hogy nagyjából milyen növekedésre lehet számítani az aktuális üzleti évben. Ezen kíván segíteni a Trendspotting kutatás. Mindez azért is kiemelten fontos, mert ha ez az elmúlt 20 évben tapasztalt „szokásos” évi 20% körüli növekedési ütem fent tud maradni, akkor az online kereskedelem részesedése a teljes kiskereskedelemből 2029-re elérné az 50%-ot és 2033-ra meghaladná a 100%-ot.

Utóbbi azonban nem csak matematikai értelemben lehetetlen, hanem arra is rámutat, hogy az előttünk álló 8-10 évben gyökeresen meg fog változni a hazai e-kereskedelem: a 2000 óta tartó folyamatos, dinamikus bővülést, amikor a torta mérete mindig nő (extenzív szakasz) fel fogja váltani egy jóval kisebb bővüléssel, esetenként stagnálással vagy akár visszaeséssel járó új szakasz, amikor a torta érdemben már nem fog változni, így a verseny erősödni fog (intenzív szakasz).

Azt, hogy ez mikor következik be, nem tudni. Kínában már 2021-ben meghaladhatta az 50%-ot is az online részesedése, de Nyugat Európában ez közelebb van a 20%-hoz, ami már nincs olyan távol. Várható tehát, hogy előbb-utóbb az idehaza megszokott éves 20% körüli növekedési ütem lassulni fog. A Trendspotting kutatás abban is tud segíteni, hogy ezt a trendfordulót hamarabb tudjuk azonosítani, így reagálni rá.

A Kürt Akadémia Trendspotting kutatási riportja szabadon elérhető a Slideshare oldalán, így az alábbiakban csak röviden szemezgetnék a legfontosabb eredményekből:

a forgalmi várakozások terén elég vegyesek a szakértői várakozások a 2022-es évre vonatkozóan. Van, aki 0-5% közötti növekedéssel számol, ami az inflációt figyelembe véve valójában zsugorodó piacot jelent, míg a legoptimistább szakértő 26-35%-os növekedést becsül. De az átlag 11-15%-os növekedést vár, ami jócskán alatta maradhat az előző két év növekedési ütemének.
A mért 17 trend közül a top 4 terület az infláció (ötfokú skálán mérve 4,55-ös értékelést kapott – ahol az 1 az egyáltalán nem meghatározó, míg az 5-ös érték a teljes mértékben meghatározó trend), az üzemanyagárak növekedése (4,22), a munkabérek emelkedése (4) és a csomagautomaták gyors terjedése (4).
Jellemző, hogy az idei év az e-kereskedelmi szakértők szerint sokkal inkább szól az általános gazdasági kihívások kezeléséről a webáruházaknál is, és az üzleti év sikeressége kevésbé múlik az e-kereskedelem specifikus területeken és a kapcsolódó innovációk bevezetésén.
Most úgy tűnik, hogy 2022 a csomagautomaták éve lesz, ez a legmeghatározóbb online kereskedelmi trend a szakértők szerint idehaza.
A nemzetközi, a jövőben idehaza is várható trendek közül is azonosítottak a szakértők egy csokorral. Fizetésben a cross-merchant kártyatárolási rendszerek, a card-to-card fizetés és a BNPL forgatja most fel leginkább a világot. Logisztikában a többországos fulfillment és a szállítási idők bővülése várható. Két további izgalmas trend még az Amazon-szintű marketplace-ek térnyerése, illetve a fenntarthatósági szempontok erősödése.

További érdekes eredmények a riportban olvashatók. A Kürt Akadémia várja azon szakértők, e-kereskedők jelentkezését, akik szívesen részt vennének a trendek folyamatos keresésében, és évente kétszer kitöltenék a rövid kérdőívet – cserébe mindig első kézből értesülhetnek az eredményekről. De persze a kutatások lezárultát követően a Kosárérték hasábjain is tervezünk beszámolni a friss hazai és nemzetközi trendekről, illetve a forgalmi várakozásokról.

The post Trendspotting: a legfontosabb hazai trendek az e-kereskedelemben appeared first on Kosárérték.hu.