Az online kereskedelem óriási változásokon ment keresztül 2019 óta. Beszélhetünk akár hazai akár nemzetközi piacról, a kiskereskedelem egyik meghatározó mozgatórugója kétségkívül az elektronikus kereskedelem.
A webáruházak több 100 milliárdos forgalmat képesek generálni, amely mindenképpen okot ad arra, hogy a B2B szektor is elkezdjen nyitni a digitális lét felé. De miért éri meg egy gyártónak vagy nagykereskedőnek, hogy webshopot üzemeltessen? Milyen eszközöket tud alkalmazni annak érdekében, hogy kitűnjön a tömegből? Ezekre a kérdésekre keressük a választ cikkünkben.
A webshop fontossága
A gyártókat tekintve eleinte feleslegesen hangzik az online áruház indítása. Általában ezek a cégek megszokott vevőkörrel rendelkeznek, és nem feltétlenül a B2C értékesítés élvez prioritást náluk. Akkor mi lehet az oka annak, hogy mégis egyre több gyártó kezdi meg az online értékesítést közvetlenül a fogyasztóknak?
Gondoljunk csak bele:
költséghatékony,
extra bevételt generál,
és hatással lehet a hagyományos értékesítési csatornákra.
Egy gyártó cég esetében nincs szükség külön raktár bérlésére, emellett a webshopban elérhető termékeket is házon belül tudják kezelni. Ez azt jelenti, hogy mindössze a webhoszting szolgáltató fix költségei jelennek meg, és az esetleges webfejlesztői költségek.
Számoljuk át a költségeket egy gyártási kapacitással nem rendelkező cég esetén!
2021 márciusában a raktárhelyiségek ára átlagosan 1600 Ft/m2 volt Budapesten.
A termékek ára természetesen függ a termék jellegétől, csomagolásától és a bérgyártási vagy nagykereskedelmi árától. Vegyük alapul azt, hogy nem gyártatunk egy bérgyártással foglalkozó vállalattal, hanem viszonteladóként forgalmazunk egy már meglévő terméket. A termékeink legyenek natúr kozmetikai termékek.
Egy natúr kozmetikai termék átlagosan 1000-1100 forintba kerül, áfával. Minden termékből minimum 100 db-ot kell készleten tartani, ahhoz, hogy egy nagyobb forgási sebességre is fel lehessen készülni, illetve hogy a szállítási idővel járó készlethiányt is el tudjuk kerülni. A webhoszting költsége egy 1GB-os SSD tárhellyel és 1GB-os email tárhellyel (általában ez a legkisebb csomag) 7000 Ft-ba kerül átlagosan. Az utolsó fix költség pedig a domain bérlés, amely Magyarországon átlagosan 1500 Ft évente.
Ezen adatok alapján azt mondhatjuk, hogy egy gyártókapacitással nem rendelkező cég költsége egy webshop működtetése esetén, egy minimális, 50 m2-es raktárhelység és egy 2 termékkel rendelkező szortiment esetén 2,28 millió forintba kerül. Ha egy gyártó céget nézünk, ez lecsökken körülbelül 500 ezer forintra, hiszen nekik csak a gyártási költséggel és a kötelező webhoszting költségekkel kell számolniuk. Vagyis amellett, hogy rendkívül alacsony költséggel jár az üzemeltetés, kiváló extra bevételi forrás lehet az online értékesítés.
A gyártó cégek – habár nem értékesíthetnek a fogyasztóknak olcsóbban, mint a kiskereskedők – az extra költségek hiánya miatt akár magasabb árréssel is tudnak dolgozni. Az sem ritka manapság, hogy a webshopos értékesítés meghaladja a hagyományos értékesítési csatornák által generált bevételt.
Az online felületekről kiválóan lehet kommunikálni, így az is lehet, hogy egy menteskozmetikumokkal foglalkozó webáruház nagy hatással lesz például a drogériák forgalmára, és ezzel együtt az ehhez tartozó értékesítési csatornára.
Forrás: freepik.com
Emelkedj ki a tömegből
A gyártók és nagykereskedők esetében nehéz kitűnni az internetes világ sűrűjéből. A szokványos B2C praktikák ugyan részben működnek, de nem mindig igazán hatásosak.
Mi kellhet ahhoz, hogy egy online felülettel új megrendelőket szerezzünk vagy versenyelőnyre tegyünk szert a konkurenciával szemben?
A válasz a kommunikáció és a marketingeszközök helyes használata. Többféle lehetőséged is van:
keresőoptimalizálás,
influencerek használata
tartalommarketing.
Lássuk egyesével!
Keresőoptimalizálás (SEO)
A keresőoptimalizálás a hatékony webshop üzemeltetés alapja. Segítségével a találati listákon tudunk egyre feljebb kerülni és növelni az organikus forgalmunkat. Biztosan megakadt a szemed az organikus szón. Bizony a SEO tevékenység teljesen ingyenesen képes növelni a forgalmadat. Cserébe viszont egy nagyon időigényes folyamat és nem mindig hozza a kívánt eredményt.
Hatékonysága függ attól, hogy mivel foglalkozik a gyártó cég és maga az online felület is, és, hogy ezen a piacon mekkora a verseny. Hogyha minden a helyén van, akkor viszont nagyon sokban képes növelni a forgalmadat.
Forrás: freepik.com
Influencerek
Az influencerek használata marketingcélból nem újdonság, de inkább a B2C piacon terjedt el. Pedig ugyanúgy hatásos eszköz a B2B piacon is.
Azzal, hogy a fogyasztókat befolyásolják ezek a közszereplők, a cégekre is hatással vannak. Gondolj csak bele: ha egy kiskereskedésben megnő a kereslet egy adott termék iránt, akkor nagyobb készletet fog vásárolni a gyártótól vagy a nagykereskedőtől. Ugyanez a mechanizmus játszódik le az elektronikus kereskedelemben is B2B oldalon.
Emellett az influencerek tökéletesek arra, hogy márkát építsünk. Képesek egyedi arculatot adni a terméknek, és a felhasználói perszóna kialakítására sem kell időt fordítanunk.
Tartalommarketing
A tartalommarketing az egyik legfontosabb eleme az onlinemarketing-tevékenységnek, ha egy webáruházról van szó. Ezzel az eszközzel értékes információkat közölhetsz a vásárlóiddal és látogatóiddal, amely több fronton is kifizetődik.
A hasznos információkat a Google is díjazza, egyre többet és egyre jobb helyeken fogja megjeleníteni a weboldalad. Emellett a jó tartalmakra hivatkozni fognak más oldalak is, mert hasznosnak fogják ítélni azt. Ezzel is növelheted a webáruházad forgalmát.
Összegzés
Egy gyártó cég esetén az online értékesítés épp ugyanolyan fontos, mint egy kiskereskedelemmel foglalkozó vállalkozás életében. A bekerülést nézve valóban kecsegtetően hangzik az 500 ezer forintos létrehozási költség, azonban mi azt javasoljuk, hogy ne spórolj! Egy webshop esetében a spórolás általában kudarccal végződik.
Megéri nagy hangsúlyt fektetni a marketingre, hiszen ezzel a tevékenységgel tűnhetsz ki az online áruházak tömegéből. Használd a social média erejét, és végezz SEO és tartalommarketing-tevékenységeket.
The post E-kereskedelem a gyártói szektorban appeared first on Kosárérték.hu.