Kicsit több, mint három éve indult el az Utánvét Ellenőr első publikus verziója, alig néhány, kisebb forgalmú webshoppal. Több, mint 2 évig ingyenes béta verzióban futott, majd 2021 novemberében fizetőssé vált a szolgáltatás — de mégis, milyen hatékonysággal működik? Erre a kérdésre próbálok válaszolni ebben a bejegyzésben.

Módszertan, alapok

A vizsgálathoz kiválasztottam az 5 legtöbb lekérést produkáló forrást1, és az általuk generált lekéréseket vizsgáltam. Ezen shopoktól legalább heti 550 lekérés érkezik, így ők a Közepes (5.000 lekérés, 6.000 Ft / hó) vagy Nagy (25.000 lekérés, 12.000 Ft / hó) csomagot használják. A csomagonkénti veszteség a vizsgált webshopok körében — a shop saját bevallása alapján, melybe beleszámították a munkadíjat, a csomagolási költséget, a plusz fuvarköltséget is — átlagosan 2.250 Ft / csomag volt.

Átlagok és elmélet

A teljes havi átlagos lekérésmennyiségnek (6248 lekérés / hó / shop) az 1.13%-a akadt fenn az Utánvét Ellenőr szűrőjén, ami így 70 potenciális visszaélés megakadályozását jelenti. Ez optimista esetben2 157.500, pesszimista esetben3 26.250 forintos átlagos megtakarítást eredményez minden hónapban — jóval a havi előfizetési díj fölött hozva vissza a befektetett pénzt. Fordítsuk le ezt ROI-ra (return on investment), vagyis arra, „hányszorosan” térül meg az előfizetésbe fektetett összeg! A fenti lekérésmennyiség miatt Nagy csomaggal (25.000 lekérés, 12.000 Ft havonta) számolva:

  • optimista esetben 157.500 / 12.000 = 1312,5%, vagyis nagyjából 13-szorosan,
  • pesszimista esetben 26.250 / 12.000 = 218.75%, vagyis kicsit több, mint kétszeresen

térül meg az előfizetési díj. Ez jól hangzik elméletben és átlagot számolva — nézzük meg, hogy milyen szélsőségeket fedtünk el!

A gyakorlat, és amit az átlagok elfednek

Ahogy látjuk, jelentős eltérés van a shopok között, már csak a volumen okán is: a „barkács webáruház” esetében 15 ezer, míg a többi shop esetében 3.200 — 4.600 körüli lekérésszámról beszélhetünk.

Barkács webáruház

Összesen 15.491 lekérés, 167 elbukott ellenőrzés szeptemberben, Nagy csomag előfizetés. Jó esetben 200.400, rosszabb esetben 33.400 forintot spóroltunk — ez 1670% és 278% közötti ROI-t jelent. Egészen közel vagyunk a fentebb számolt átlagos, elméleti megtérülési arányhoz: ~2.8 — 16.7-szeres megtérülés.

Egészséges életmód webáruház

4.609 lekérés, 63 blokkolás, Közepes csomag. 141.750 optimista, 23.265 pesszimista forintot takarítottunk meg, a ROI pedig 2262.5% és 387.75% közötti érték lesz. Ez a legjobb esetet feltételezve majdnem 23-szoros megtérülést jelent, amivel személy szerint nagyon elégedett lennék!

Összegzés

Mint látható, keresni kell az olyan eseteket, amikor az Utánvét Ellenőr használatát „nem adja ki” a matek: csak a nagyon hatékonyan, kevés át nem vett csomagot produkáló célközönséggel, vagy az át nem vett csomagok miatt kis kárt szenvedő, alacsony havi rendelésszámmal operáló webshopok esetén lehet kérdéses a megtérülés — a többi esetben szinte biztosan (akár évente több százezer forinttal) jobban fogunk járni, mint ha kockáztatánk az át nem vett csomagokat.


1 Így hívjuk az Utánvét Ellenőrhöz bekötött rendszereket. Ez elsősorban webshopot jelent, de nem feltétlenül: takarhat akár egy CRM-et is.

2 Minden blokkolás külön vásárlási folyamat volt, minden át nem vevőt kiszűrt a rendszer. (100%-os hatékonyság)

3 Csak minden harmadik blokkolás volt külön vásárlási folyamat, csak minden második át nem vevőt szűrt ki a rendszer. (16.7%-os hatékonyság)